There was an error in this gadget

Saturday, September 10, 2011

kahwin sebaya... apa relevannya?

Dari dlu lagi.. mmg ada satu teori yang wujud dlm diri aku...
Perhubungan Pasangan Sebaya xkan KEkal Lama....

aku susah nk percaya kepada pasangan2 yang umurnya sebaya.. nak nak yang mmg kenal dr satu kampung, satu sekolah bahkan yang satu kelas!!!!

selalu aku ckp dlm diri aku yang pasangan tu x lama... aku pun tak tau sbb apa?

mungkin sbb aku tgk orang tua aku dan jugak orang tua yang lain.. *mksd kt sni mak pak kita * 
kebanyakannya berbeza jarak umur mereka.. 
mcm mak dan ayah aku... rasanya dlm 5 ke 6 tahun bezanya... ada jugak yg aku jumpa berbelas dan berpuluh tahun beza... 
kekal aman jer rumah tangga...!!!!



so.. sbb tu bila aku zaman sekolah menengah dan juga zaman U dlu.. x pnh nk rushing carik kapel.. sbb aku sllu pkr.. alah x kemana pun dorang nie.. kapel bagai nk rak, tp kawen nnti ngan orang lain jugak!!

* maaf kalo ada yang terasa ngan kata2 nie..

kalo nk dikatakan tentang faktor umur, mmg slh satu gak sbbnya.. sbb kapel yg sbaya nie selalunya mst slh sorg je yang matang dlu. selalunya prempuan akan lbh cpt matang berbanding lelaki.. 
tp lelaki nie.. jgn ckplah.. blh jadi matang sekelip mata je atas desakan hidup. tgklah!

tp lately.. aku terpikir.. 

tu sume zaman dlu kala.. skg nie kami adalah gen Y... *tetibe
but btul kot... gen Y nie zaman sume da berubah... dah byk kapel yang sebaya bertahan hingga ke jinjang pelamin.
kalo nk compare ngan org dlu2.. gen X.. mmg blh kira dgn jari.. tp x kisah la..
skg nie.. katanya kalo kawin sebaya nie lbh memahi satu sama lain sbb mereka dlm kategori yang sama.!
dan satu lg. xde masalah sbb susah senang sama2 pikul.. sama2 paham..
tp kene take time la yer... gaduh2 tu biasalah.. sedangkan lidah lg tergeget...

*apsal aku ckp mcm aku nie da kawin selama 10 tahun????

  entri nie ditulis selepas aku menghadiri pertunangan one of my best frens ... x sangka aku di antara kami die yang jalan dlu..die punya pasangan sebaya ngan die.. hehehe. congrats sapik n cik saba' !
moga ko kekal ke jinjang pelamin.. amin!!!!!!!!!!!

~ yang dah bertukar pendapat 
aDfeez. 



always be a good boY/gaL... dont Get SpanK!!!~[^_*]V~

18 rakyat jelata:

i am S!L4H.. said...

x semestinyeeeeee..
haha tbe2 nak pnjang bunyik..

anamizu said...

cik ana rase kalo same2 tolerate,x kisah kot umor tu..nombor je kan umor tu..hehe

Zulfikar Hazri said...

so ko nak pempuan lagi tua atau lagi muda??

ADfeez said...

i am silah ~> yap... x semestinya...

ADfeez said...

anamizu ~> yang penting keserasian tu ada :)

ADfeez said...

ikar ~> entah la... x terpikir lak :P

mr.syazwan said...

ermmm apa2 pun nak cr pompuan lebih muda sethn dua baru bergetah

tpi buat masa ini taste kat mak janda!

huhu

Eazy Izzuddin said...

err...
si dia lebih tua...
matang ouh..
xD

ADfeez said...

mr syazwan ~> perghhh.. dashyat taste ang wan.. hehehehe..
mak janda trus kebas..:)

ADfeez said...

eazy ~> sng.. kita pun x risau.. hehe ;)

delarocha said...

kalau dah jodoh...

Cik Mimie said...

umur x pnting dlm 1 perhubungan.. yang penting saling memahami, trima seadanya dan syg mnyygi..^_*

:: hayati :: said...

elok la umr dkt2 atau sebaye kot, xkira pempuan tua atau laki lbh tua asalkn umr lbh kurg..

xsuke umr terlalu jarak sbb nnt yg muda jd cpt tua, yg tua lak kena perasan muda...kot jer...

jgn amek kisah sgt,ni pendapat merepek jer...hehe

ADfeez said...

delarocha ~> yap.. kalo da jodoh x kemana.. :)

ADfeez said...

cik mimie ~> tepat sekali.... hehehehe pandai pun :)

ADfeez said...

hayati ~> hehehe.. takpe.. bg je pendapat... aD x kisah pun..

hehehe btul juga.. kekadang kene pkr faktor tu.. kalo lelaki ganyut kawin ngan pmpuan muda.. kalo die pg dlu..
apa pulak jadi kt janda die nnt?

Sam Banjamin said...

tu semua ketentuan tuhan kan... mak n abah aku, sebaya... tapi kawen umur dah lewat 30 an... mungkin sama-sama dah matang... hmm.. tu salah satu faktor jugak...

jodoh di tangan tuhan...

#####

menjenguk update rakan-rakan Gerila Penulisan Kreatif... Jemput lah ke Blog saya yg biase-biase tu...

http://thetimelines2u.blogspot.com/2012/03/gila-kuasa.html

jom singgah...

ADfeez said...

sam ~> btul tu.... kalo dah jodoh.. insyaAllah berkekalan. ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...