There was an error in this gadget

Saturday, January 08, 2011

super duper MAHMUD....


Mahmud seorang budak 3 suku. takde orang nak kawan dengan dia. Tapi bomoh Dolah xkisah. Kesian kat Mahmud. Selalu jadi mangsa ejekan orang kampong.
“tok.. kenapa kita x boleh tgk jin?”
“ish ko ni mahmud. Kalau ko boleh nampak jin, nanti ko pengsan.”
“kenapa pulak tok?” Mahmud mendongak memandang bomoh Dolah yang sedang mengunyah chewing gum.
“kalau ko nak tau, jin ni hodoh tau x. ada yang boroi,tinggi, berbulu, hitam legam.”
“dah tu tok.”
Mahmud masih tak berpuas hati dengan jawapan bomoh Dolah. Tiba – tiba mereka berdua dikejutkan dengan teriakan seseorang yang berlari2 membelah kepekatan malam. Sudin rupanya.
“Tokk….. Pipah tok..Pipahhh”
“kenapa dgn Pipah? Kene gigit rimau ke?”
    Bomoh Dolah meludah chewing gum yang sudah tawar itu ke tanah. pantas dia bgn dan memperkemaskan ikatan kain pelekatnya. Mahmud hanya tercongok memandang Sudin yang masih sesak nafas akibat berlari2 td.
“pipah kene rasuk tok. Dah habis roboh sebelah rumah kene amuk dgn die.”
    Mahmud makin bingung. Apakah yang merasuk Pipah? Siapakah yang dimaksudkan? Melihat Bomoh Dolah bersiap2 nak pg tgk Pipah, Mahmud ikut saja dari belakang. Sampai di rumah Pipah, orang ramai sudah mula mengerumuni halaman rumah. Namun tiada pula air mahupun biskut yang disediakan untuk mereka. Yang ada Cuma Pelita dan beberapa jamung untuk menerangkan suasana. Diatas kedengaran suara Pipah yang nyaring kegarauan, menjerit memaki hamun. Namun tiada sesiapa yang memahami butir perkataan yang keluar dari mulut pipah tu.
“Ala korang ni. Pipah tu menang loteri kot. Xde kene rasuk2 lah….”
    Seorang penduduk kampung cuba menghilangkan keseraman dgn membuat sedikit lawak, namun tidak bersambut oleh sesiapa lawaknya itu. Mereka yakin Pipah memang kene rasuk. Sebab pagi td ada yg melihat pipah mengutip pucuk paku kat bawah pokok beringin di hujung kampong. Mahmud Cuma tunduk. Dia masih keliru kenapa Pipah menjerit2 garau.
“Hei mahmud.. Ko tu budak2 lagi. Pegi balik lah. Dah lah sewel.”
“entah. Kang ko pulak yang kene rasuk.”


    Mahmud tidak peduli. Dia lansung naik ke atas beranda rumah tmpat pipah berada. Lalu bersila btl2 di dpn kaki pipah. Berani btl mahmud ni. Dia melihat saja Bomoh Dolah yang bertungkus lumus mengubati Pipah. Sampai menitik2 peluh. Selepas itu Bomoh Dolah menggeleng kepala dan membisikkan sesuatu kepada bapaknya si Pipah.
“Mat.. Payah ni mat. Permintaan jin ni memang payah.”
“ape die?”
“die mintak seluar Jeans Jenama Edwin la Mat. Saiz 34.”
“laa…. Ape yang susahnye?”
“masalahnye sluar Jeans mana wujud lagi .”
“ye jugak kan. Dah tu.macam mane?”
“I’m very sorry la Mat. Aku undur diri dulu lah ye.”
    Belum sempat Bomoh Dolah bangun untuk membalikkan diri ke rumah, Mahmud membukak mulut.
“Tok. Sy rasa sy boleh tlg la tok.”
“Ish… ko biar btl budak.. ko tu dahla 3 suku. Nak tlg pulak. Kang bkn lari jin tu, makin bertambah ada ler.”
    Mak Temah, ibu Pipah menjeling Mahmud. Pipah pula sudah makin galak meracau dan mengilai2. orang kampong makin ramai mengerumuni rumah Mereka.
“dgn satu syarat.. Tok tolong la tunjukkan Jin tu kat sy tok. Teringin sgt sy nak tgk jin tu mcm mane rupanye.”
“yelah2.. tok tunjuk ni. Tp ko jgn takut pulak.” Mahmud mengangguk pantas. Orang lain dah mula berpeluk2 takut.
PPLIIIIIINNGGGGGGGGGGG…………….. maka hari itu dpt la mereka melihat rupa jin yang memang hodoh bangat. Ada yang pengsan. Ada yang lembik tp tidak mahmud. Dgn eksennye mahmud menegur jin yang tgh kebingungan tu.
“woi.. apa ko buat atas perut pompuan tu?”
“aku kene ikat dia ni supaya meracau. Sebab dia dah rosakkan rumah kitorang.”
“dah tu sila ler pindah rumah lain. Jgn la ko berumah kt perut dia pulak. Ape la ko ni." 
“ye tak ye jugak ye. Kenape aku tak terpikir mcm tu. Tp, aku nak pindah mane?”
“aku ada satu tempat. Memang best la.ko nak ikut?”
“nak. Tp abang aku soh aku jaga pmpuan ni. Sebab dia dah wat jahat dgn familiy aku. So macamane?”
“ala… small de pises je ni. Meh. Bawak aku jumpa mak bapak ko.”
    Dengan senangnye jin tu bangun dan meninggalkan jasad Pipah. Pipah mula sedar. Orang kampong tersangatlah kagumnye dgn Mahmud kerana dgn senangnyer membuatkan jin itu lari. Jin itu dan mahmud bergegas meninggalkan orang kampong. Sebelum itu mahmud sempat bagitau Bomoh Dolah yang die nak pg melawat rumah jin tu kejap. Selang beberapa minit.. kelibat mahmud lansung hilang ditelan kegelapan malam.
Sejam….
2 jam…
Mahmud masih xkembali lagi. Jam sudah menunjukkan pukul 12 tgh malam. Bomoh Dolah yang tensen sebab mahmud berjaya mengalahkan dier sebentar td dpt idea…
“korang. Balik jela. Aku dpt pesanan ghaib dari mahmud, die xkan balik sini dah. Sebab jin tu ofer tpt tinggal yang best utk dier.”
Orang kampong memang respek habis kt mahmud sebab berjaya mengamcengkan diri dgn jin. Ramai yang mendoakan kebahagian dier kt dunia baru tu. Bomoh Dolah terus balik rumah. Hajat hati nak minum kopi sambil tgk citer Hindustan yang baru dibeli di pekan siang tadi.
Makin dia hampir ke rumahnya.. makin bingit suara nyanyian yang didengari.. lagu Hindustan? Sapa pulak yang pasang ni? Bini aku? Ish.. aku mana kawin lagi. Bomoh Dolah mempercepatkan langkahnya.
    Sebaik saja pintu dikuak, Bomoh Dolah pitam dan pengsan di situ juga. Kelihatan beberapa ekor jin sedang baring2 sambil menonton cerita Hindustan. Di dapur ada 7 8 ekor jin betina tgh buat cekodok pisang n kopi 'O' kaw manakala didalam bilek mandi pulak ada ler dlm 10 ekor anak jin berenang2 dlm kolah air. Nun di sudut meja. Mahmud dan jin yang merasuk Pipah tadi sedang asyik bermain dam aji dan nmpaknya jin tu dah kalah beberape set dah kene bantai dek Mahmud.
“kan aku dah ckp, tempat ni memang best.”
“memang best.tengkiu geng. Esok kiter pegi pekan nak x? aku nak beli mercun la..raya2 ni xsyok la xde mercun…..”

sumber : lawak jenaka

always be a good boY/gaL... dont Get SpanK!!!~[^_*]V~

2 rakyat jelata:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...